Hva er medienes samfunnsoppdrag?

Mediene blir ofte kalt den fjerde statsmakt, og deres rolle blir beskrevet som “en vaktbikkje” i samfunnet. I tillegg til å underholde og informere skal mediene undersøke og kontrollere at politikere, næringslivstopper og offentlige ansatte gjør som de skal og ikke bryter loven. I de siste årene har journalister fra ulike medier for eksempel avslørt at flere politikere har skrevet uriktige reiseregninger for å tjene mer penger, jukset med masteroppgaver og ansatt nære venner i offentlige stillinger. 

For at Norge skal ha et velfungerende demokrati er det viktig at mediene er uavhengige og faktisk er “en vaktbikkje” som passer på at de med makt ikke misbruker den. Hvordan løser mediene denne rollen? 

  • Før elevene ser videoen: 

    1. I videoen kalles mediene “den fjerde statsmakt”. Men hva kalles de tre andre statsmaktene? Og hvorfor tror du mediene blir kalt “den fjerde statsmakt”? 

    2. Hva bruker du medier til? For å lese nyheter? Underholdning? Eller for å holde deg oppdatert? 

    3. Kjenner du til noen saker der mediene har avslørt maktmisbruk, korrupsjon eller en skandale i ditt nærområde?

    Etter at elevene har sett videoen: 

    1. Programleder Marte Skogstad sier i videoen at “mediene spiller en avgjørende rolle i demokratiet”. Hvorfor sier hun det? Og er du enig med henne? 

    2. Jonas Pettersen, redaktør i Tvedestrandsposten, sier at “en god lokalavis har både lykt og lupe”. Hva mener han med det? 

    3. Pettersen sier også at de skal undersøke “de som har offisiell og uoffisiell makt”. Hva er forskjellen på de to? Og hva er egentlig habilitet og inhabilitet? 

    4. Kristen Munksgaard, redaktør i avisen Agder, sier at mediene skal “kikke maktpersoner i kortene” og “binde folk sammen”, og så kommer han med et eksempel. Hvilket eksempel kommer han med, og hvordan viser dette medienes rolle i et samfunn? 

    Undersøk og finn ut av: 

    I videoen ser vi klipp fra en rekke statsråder som har måttet gå av på grunn av skandaler. Bruk internett og sett deg inn i en eller flere av de sakene som blir vist i videoen. Besvar også spørsmålet: hvilken rolle spiller mediene i saken(e)?

    Under finner du en oversikt over de statsrådene som nevnes i videoene (NB: ta høyde for at det kan ha kommet ny informasjon i de forskjellige sakene):

    1. Annette Trettebergstuen, tidligere kultur- og likestillingsminister. Du kan lese mer om saken om henne på for eksempel Regjeringen.no her: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/2986537/id2986537/ eller på NRK.no her: https://www.nrk.no/norge/anette-trettebergstuen-gar-av-som-kulturminister-1.16457966

    2. Ingvild Kjerkol, tidligere helse- og omsorgsminister. Du kan lese mer om saken hennes på for eksempel utdanningsnytt.no (i saken er det også lenker til ulike nettaviser med mer informasjon): https://www.utdanningsnytt.no/fusk-hoyere-utdanning-master/tv-2-og-nrk-kjerkol-felt-for-fusk-masteroppgaven-underkjennes/397380

    3. Anniken Huitfeldt, tidligere utenriksminister. Det er mer informasjon om saken via denne lenken fra NRK.no: https://www.nrk.no/norge/endrer-retningslinjene-etter-huitfeldt-innrommelse-1.16535725

    4. Hadia Tajik, tidligere arbeids- og inkluderingsminister. Denne saken kan du lese mer om via denne lenken fra NRK.no: https://www.nrk.no/norge/hadia-tajik_-_-jeg-vil-ga-av-som-statsrad-1.15876127

    Diskusjonsoppgave: 

    Elevene kan sitte sammen i grupper på tre-fire personer og diskutere sammen, før klassen i fellesskap kan gå gjennom spørsmålene.

    I videoene avsløres det at en rekke statsråder har gått av på grunn av manglende habilitet, reiseregninger eller juks på masteroppgaver. Diskuter de følgende spørsmålene i gruppa: 

    1. Etter å ha undersøkt en politisk skandale i Norge: får du mindre eller mer tillit til norske politikere? 

    2. Hva kan politikere gjøre for at du skal ha tillit til dem? 

    3. Selv om det har vært en rekke politiske skandaler de siste årene, scorer fortsatt Norge svært godt på indekser som måler demokrati, medbestemmelse og korrupsjon sammenlignet med andre land i verden. Hva tror du gjør, på tross av de skandalene som har vært, at det norske demokratiet fungerer godt? 

      Kilde: Ungt medborgerskap har tatt utgangspunkt i The Economist sin demokratiindeks fra 2024 -  https://www.eiu.com/n/campaigns/democracy-index-2024/

    4. Er det noen forskjell på om du så en sak om en politiker på TikTok eller leste om den i en papiravis/nettavis? Hvilke kilder kan vi stole på for å gi oss opplysninger om politikere? 

  • Relevante kompetansemål: 

    Norsk (NOR01-07) 

    Demokrati og medborgerskap

    I norsk handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om å utvikle elevenes muntlige og skriftlige retoriske ferdigheter, slik at de kan gi uttrykk for egne tanker og meninger og delta i samfunnsliv og demokratiske prosesser. Gjennom kritisk arbeid med tekster og ytringer øver elevene opp evnen til kritisk tenkning og lærer seg å håndtere meningsbrytninger gjennom refleksjon, dialog og diskusjon. Lesing av skjønnlitteratur og sakprosa gir elevene innblikk i andre menneskers livssituasjon og utfordringer. Dette kan bidra til at de utvikler forståelse, toleranse og respekt for andre menneskers synspunkter og perspektiver, og det kan legge grunnlag for konstruktiv samhandling.

    VG2 yrkesfag

    • gjøre rede for og reflektere over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster

    • lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner

    • bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping

    VG1 studieforberedende: 

    • gjøre rede for og reflektere over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster

    • lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner

    • bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte

    VG2 studieforbedrende: 

    • reflektere over sakprosatekster og gjøre rede for den retoriske situasjonen de er blitt til i

    VG3 studieforbedrende: 

    • bruke fagkunnskap og presist fagspråk i utforskende samtaler, diskusjoner og muntlige presentasjoner om norskfaglige emner

    VG3 påbygg: 

    • bruke fagkunnskap og retoriske ferdigheter i norskfaglige diskusjoner og presentasjoner

    • analysere uttrykksformer i sammensatte tekster i ulike medier og vurdere samspillet mellom dem

    • bruke fagkunnskap og presist fagspråk i utforskende samtaler, diskusjoner og muntlige presentasjoner om norskfaglige emner

    Samfunnskunnskap (SAK01-01) 

    Demokrati og medborgerskap

    I samfunnskunnskap handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om å øke elevenes kritiske bevissthet om samfunnet de er deltakere i. Elevene skal utforske hvordan de kan påvirke samfunnet rundt seg i dag og i framtiden. Det innebærer at de skal lytte til og la seg utfordre av mennesker med andre synspunkter enn de selv har. Gjennom faget skal elevene kunne identifisere områder der menneskeverdet blir utfordret, for eksempel i forbindelse med menneskehandel og undertrykkelse. I tillegg skal faget gi dem kunnskap om nasjonale og internasjonale institusjoner og avtaler, inkludert hva internasjonale konvensjoner betyr for urfolks rettigheter. Forståelse av sammenhengene mellom individets rettigheter og plikter, slik at de kan bli aktive medborgere, inngår også i dette.

    Samfunnskunnskap fellesfag VG1/VG2 yrkesfag 

    • utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar

    • utforske korleis interesser og ideologisk ståstad påverkar våre argument og val av kjelder, og reflektere over korleis det gir seg utslag i forskjellige meiningar

    • reflektere over kva det inneber å vere medborgar, og samanlikne korleis politiske system er organiserte i forskjellige land og område

    • utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper 

    • vurdere hvordan utøvelse av makt påvirker enkeltpersoner og samfunn

Her kan du laste ned en PDF med introduksjonstekst til temaet, elevoppgaver, lenker til relevante nettressurser og oversikt over kompetansemål.

Last ned PDF

Har du spørsmål om dette læringsverktøyet?

Alle spørsmål om innhold og funksjon i dette læringsverktøyet kan rettes til Ungt medborgerskap ved Anders Hervik.

Ta kontakt med Anders på anders.hervik@amedia.no