Kan vi besøke klassen din?

Ungt medborgerskap tilbyr de videregående skolene i Agder gratis undervisningstimer. Våre erfarne journalister, og pedagoger, og dyktige gjestelærere fra media og samfunnsliv ønsker å besøke skoleklasser for å bringe nye perspektiver inn i klasserommene. De kan blant annet fortelle om de redaktørstyrte medienes rolle, hvorfor du ikke skal tro på alt du leser, og hvor viktig det er å delta i demokratiet for å holde det sterkt og levende. Mer informasjon om undervisningstemaene finner du i oversikten under.

Dersom du ønsker besøk av oss trykker du på “Book nå!” knappen under og fyller ut skjemaet.

Ønsker du mer informasjon om hva vi kan tilby eller et spesialtilpasset undervisningsopplegg? Kontakt daglig leder og redaktør Eirik Vigsnes på 908 70 726 / eirik.vigsnes@amedia.no

  • Eirik Vigsnes

    Eirik har 20 års fartstid som journalist og har dekket viktige begivenheter i inn- og utland. Han har også vært på den andre siden av bordet, og jobbet som kommunikasjonsrådgiver for offentlige og private virksomheter. Eirik er opptatt av at journalistikken må være fri og uavhengig for å fylle sin rolle i et åpent demokrati.

    Han er tilgjengelig for timeundervisning fra og med uke 41.

    Undervisningstemaer

    1. Hva betyr redaktørstyrte medier for demokratiet vårt?  Hvordan ytringsfrihet og fri journalistikk blir garantist for et fritt  og åpent samfunn.

    2. Hvordan jobber journalisten? Og hvordan blir nyheter til?  Om journalistisk metode og medias etiske retningslinjer. Hva er forskjellen på  journalistikk og uredigert informasjon i SoMe?

  • Siril Bratten

    Siril er en samfunnsengasjert pedagog og skribent. Har lærerutdanning  ved Høgskolen i Volda og har jobbet som spesialpedagog i grunnskolen og som journalist i nettavisen krs.no.  Hun har også levert artikler til flere ukeblad. Siril har hatt flere politiske verv i Senterpartiet, blant annet som vararepresentant til Kristiansand bystyre.

    Hun er tilgjengelig for timeundervisning fra og med uke 41.

    Undervisningstemaer

    1. Hvorfor skal man gidde å skrive et leserinnlegg eller stille opp i avisen?  Om ytringsfrihet og hvordan man kan påvirke samfunnsdebatten. 

    2. Fake news: Hvorfor det er viktig med kildekritikk og vite hvor man henter informasjon fra. Om  forskjellen på influensere, TikTok og redaktørstyrte medier.

  • Anders Hervik

    Anders er pedagog med mastergrad i historie og tilleggsutdannelse i engelsk språk og kultur. Han jobber i dag som lektor på Lillesand videregående skole. Han har vært aktiv i ungdomspolitikken i hjembyen Arendal og leder for Ungdommens bystyre. Anders brenner for at de unge bruker ytringsfriheten og  engasjerer seg i demokratiet.  

    Han er tilgjengelig for timeundervisning fra og med uke 41.

    Undervisningstemaer

    Hvordan skille sant fra usant? I vår digitaliserte og polariserte verden er det stadig mer krevende å skille mellom fakta og falske nyheter. I sosiale medier som TikTok og Facebook, kan alle innbyggere ytre sine meninger og tanker fritt på internett. Men de innebygde algoritmene lager ekkokammere og sprer mye informasjon som ikke er faktasjekket. 
    Jeg snakker om de muligheter og svakheter sosiale medier har som kilder til fakta og nyheter. Og hvilken rolle spiller redaktørstyrte medier for å sikre en faktabasert politisk debatt? Dessuten; hva er forskjellen mellom politisk uenighet og desinformasjon?

  • Tarjei Leer-Salvesen

    Tarjei har jobbet som journalist siden han gikk på videregående skole. Han har jobbet i Fædrelandsvennen, NRK Brennpunkt, Dagbladet og Klassekampen, og har gjort research til 35 dokumentarfilmer. Tarjei har mottatt en rekke utmerkelser for sitt journalistiske arbeid og har skrevet lærebøker om gravejournalistikk.

    Han er tilgjengelig for timeundervisning i uke 45 og 47.

    Undervisningstemaer

    1. Hvorfor undersøkende journalistikk er så viktig for samfunnet og demokratiet vårt.

    2. Hva som er så gøy med å finne ut av hemmeligheter?