Læringsverktøy
Ungt medborgerskap har utviklet læringsverktøy for den videregående skolen som kan benyttes av lærere i undervisningen og som kunnskapsgrunnlag for elevene i forbindelse med oppgaver eller prosjekter. Læringsverktøyene er knyttet til det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap, og utviklet i et samarbeid mellom journalister, fagspesialister og pedagoger.
Temaene som er dekket av læringsverktøyene:
Demokrati og medborgerskap: Elevene får en dypere forståelse av demokratiske prosesser og deres egen rolle som medborgere.
Ytringsansvar og ytringsfrihet: Elevene lærer om balansen mellom å uttrykke seg fritt og ta ansvar for det man sier.
Medias rolle og ansvar: Elevene lærer om media samfunnsoppdrag og de presseetiske retningslinjene.
Mediemanipulasjon og falske nyheter: Elevene får innsikt i hvordan informasjon kan manipuleres og hvordan de kan skille mellom ekte og falsk informasjon.
Alle læringsverktøyene har lik oppbygging og består av følgende:
En kort introduksjonstekst til temaet
En film om temaet
Oppgaver:
Før elevene ser videoen
Etter at elevene har sett videoen
Undersøk og finn ut av
Diskusjonsoppgave
Kilder og ressurer
Relevante kompetansemål i fagene
-
-
Hva er demokrati?
I Norge har vi et demokrati. Alle norske statsborgere over 18 år kan stemme på hvem de mener skal lede landet, fylket og kommunen. Men hvordan fungerer dette demokratiet i praksis?
I Norge har vi et demokrati. Alle norske statsborgere over 18 år kan stemme på hvem de mener skal lede landet, fylket og kommunen. Men hvordan fungerer dette demokratiet i praksis?
-
Hvordan delta i demokratiet?
Norge er et demokrati. Alle norske statsborgere over 18 år har rett til å stemme ved stortings-, fylkestings- og kommunestyrevalget. Men det finnes også en rekke andre måter man kan delta i demokratiet på.
Norge er et demokrati. Alle norske statsborgere over 18 år har rett til å stemme ved stortings-, fylkestings- og kommunestyrevalget. Men det finnes også en rekke andre måter man kan delta i demokratiet på.
-
Hva truer demokratiet?
På tross av et sterkt og velfungerende demokrati i Norge er det en skummel internasjonal trend. I dette læringsverktøyet ser vi nærmere på hva som truer og beskytter demokratiet.
På tross av et sterkt og velfungerende demokrati i Norge er det en skummel internasjonal trend. I dette læringsverktøyet ser vi nærmere på hva som truer og beskytter demokratiet.
-
-
-
Hva er ytringsfrihet?
Ytringsfriheten blir sett på som en grunnleggende rettighet i et demokrati. Dette betyr at jo mindre ytringsfrihet desto svakere står demokratiet. Men hva er egentlig ytringsfrihet?
Ytringsfriheten blir sett på som en grunnleggende rettighet i et demokrati. Dette betyr at jo mindre ytringsfrihet desto svakere står demokratiet. Men hva er egentlig ytringsfrihet?
-
Hva er ytringsansvar?
I Norge har vi ytringsfrihet, men vi har også et ytringsansvar. Hva betyr det og hva innebærer det for hver og en av oss?
I Norge har vi ytringsfrihet, men vi har også et ytringsansvar. Hva betyr det og hva innebærer det for hver og en av oss?
-
Hvorfor er uenighet viktig?
I et fungerende demokrati er det helt avgjørende at man fritt kan ytre seg, og at vi tåler å være uenige med hverandre.
I et fungerende demokrati er det helt avgjørende at man fritt kan ytre seg, og at vi tåler å være uenige med hverandre.
-
-
-
Avisen som vaktbikkje
Mediene blir ofte kalt den fjerde statsmakt, og deres rolle blir beskrevet som “en vaktbikkje” i samfunnet. Hva betyr det og hvordan løser mediene denne rollen?
Mediene blir ofte kalt den fjerde statsmakt, og deres rolle blir beskrevet som “en vaktbikkje” i samfunnet. Hva betyr det og hvordan løser mediene denne rollen?
-
Journalistrollen
En journalist er en person som jobber i en avis, et nyhetsbyrå, kringkaster eller som frilanser. Hva er egentlig en journalist og hvordan jobber journalistene?
En journalist er en person som jobber i en avis, et nyhetsbyrå, kringkaster eller som frilanser. Hva er egentlig en journalist og hvordan jobber journalistene?
-
Redaktørrollen
Det skilles ofte mellom redaktørstyrte medier, som blant annet Aftenposten, Nettavisen og NRK, og ikke-redaktørstyrte medier, som for eksempel TikTok eller Snapchat. Hva gjør en redaktør og hvorfor er de viktige?
Det skilles ofte mellom redaktørstyrte medier, som blant annet Aftenposten, Nettavisen og NRK, og ikke-redaktørstyrte medier, som for eksempel TikTok eller Snapchat. Hva gjør en redaktør og hvorfor er de viktige?
-
Pressens regler
Akkurat som det er regler i en fotballkamp, er det også regler for pressen. I tillegg til å følge loven har også alle norske redaktørstyrte medier selv valgt å følge den såkalte “Vær Varsom-plakaten”. Hvorfor har pressen regler og hvilke regler må de følge?
Akkurat som det er regler i en fotballkamp, er det også regler for pressen. I tillegg til å følge loven har også alle norske redaktørstyrte medier selv valgt å følge den såkalte “Vær Varsom-plakaten”. Hvorfor har pressen regler og hvilke regler må de følge?
-
-
-
Hva er falske nyheter?
God informasjon en grunnleggende forutsetning for at folk skal kunne ta veloverveide valg. I økende grad brukes nyheter til å villede og manipulere. Vi kaller det “falske nyheter” — men hva er det egentlig?
God informasjon en grunnleggende forutsetning for at folk skal kunne ta veloverveide valg. I økende grad brukes nyheter til å villede og manipulere. Vi kaller det “falske nyheter” — men hva er det egentlig?
-
Hvem sprer falske nyheter og hvordan kan du avsløre det?
Det kan være mange ulike motiver for å spre falske nyheter. I mange tilfeller vil avsender ikke en gang være klar over at vedkommende sprer slikt. Mer alvorlig er det når avsender er motivert av makt og har store ressurser. I dette læringsverktøyet ser vi nærmere på hvem som sprer falske nyheter og hvordan du kan avsløre det.
Det kan være mange ulike motiver for å spre falske nyheter. I mange tilfeller vil avsender ikke en gang være klar over at vedkommende sprer slikt. Mer alvorlig er det når avsender er motivert av makt og har store ressurser. I dette læringsverktøyet ser vi nærmere på hvem som sprer falske nyheter og hvordan du kan avsløre det.
-
Hva er mediemanipulasjon?
Vårt verdensbilde formes av hvilken informasjon vi leser, hører, og ser. Det er en rekke ulike aktører som ønsker å forme hvordan man for eksempel ser på et politisk parti eller en minoritet i samfunnet. I dag kjenner vi blant annet til at Russland har forsøkt å manipulere folk via sosiale medier for å påvirke valg i ulike deler av verden.
Vårt verdensbilde formes av hvilken informasjon vi leser, hører, og ser. Det er en rekke ulike aktører som ønsker å forme hvordan man for eksempel ser på et politisk parti eller en minoritet i samfunnet. I dag kjenner vi blant annet til at Russland har forsøkt å manipulere folk via sosiale medier for å påvirke valg i ulike deler av verden.
-
Kontakt oss
Har du spørsmål om våre læringsverktøy?
I Ungt Medborgerskap har vi tro på kunnskap utgjør en forskjell. Derfor har vi knyttet til oss et nettverk av dyktige journalister, fagspesialister og pedagoger.
Lektor Anders Hervik er pedagogisk ansvarlig for våre læringsverktøy og kontaktperson ansatte ved de videregående skolene som har spørsmål eller som ønsker å gi tilbakemeldinger om våre læringsverktøy. Anders kan også sette skolene i direkte kontakt med fagspesialister innen for de ulike temaene i læringsverktøyene.
Ta kontakt med Anders på anders.hervik@amedia.no