Din stemme betyr noe!

I det norske demokrati kan alle som er over 18 år være med på å påvirke hvordan samfunnet skal se ut gjennom å bruke stemmeretten ved stortings- og kommunevalg. Men det er ikke kun gjennom valg at man tar del i demokratiet, og i videoen ser vi hvordan politikerne Tonje Brenna, Masud Gharahkhani, Sylvi Listhaug, samt programleder Marte Skogstad, presenterer hvordan man kan delta og bidra i nettopp demokratiet. 

  • Før elevene ser videoen: 

    1. Tenk gjennom din egen hverdag som ungdom i Norge. Hvordan deltar du i demokratiet? 

    2. Kjenner du noen som er aktive deltakere i demokratiet i din familie? Vennekrets? Kommune? 

    Etter at elevene har sett videoen: 

    1. Hva kan enkeltpersoner, ifølge Tonje Brenna, gjøre for å delta i demokratiet? Er du enig med henne ? 

    2. Hva er stortingspresidenten Masud Gharahkhani sitt poeng? Er du enig med han? 

    3. Hvilke poenger kommer Sylvi Listhaug med? Hvilket synes du er det viktigste? 

    4. Programlederen i videoen, Marte Skogstad, poengterer også at det å delta i fagforeninger, dele historier med mediene, og stille opp i demonstrasjoner er en viktig del av demokratiet. Er du enig med henne? Hvordan henger det sammen med demokratiet? 

    Undersøk og finn ut av: 

    I oppgaven under kan elevene først jobbe individuelt, før de kan presentere hva de har funnet for en gruppe elever. Presentasjonen kan fungere godt som et startpunkt for diskusjon i klassen om hvordan man kan delta i demokratiet, hva man mener om de ulike sakene, og hvorfor man mener det man mener.  

    Tenk på en politisk sak som engasjerer deg eller finn noe dagsaktuelt i en nettavis, som skoleavisa.no. Svar på de følgende spørsmålene: 

    1. Hva handler saken om? 

    2. Er det noen uenighet i saken? Hvis så, hva er det uenighet om? 

    3. Tenk på hva politikerne og programlederen sa i videoen: hvordan henger den politiske saken du har funnet sammen med at Norge er et demokrati? 

    4. Se for deg at Norge var et diktatur: hadde saken sett annerledes ut da? 

    Diskusjonsoppgave: 

    Elevene deles inn i grupper på 3-4 og lager en presentasjon om en politisk sak de er opptatt av. Elevene skal også vise hvordan de kan jobbe for å spre denne saken i det norske demokratiet. 

    Sett dere sammen i grupper på 3-4 og finn en politisk sak dere er enige om er viktig (se kilder under hvis dere sliter med å finne en sak). Dette kan både være en lokal- eller nasjonal sak. Lag en PowerPoint presentasjon der dere: 

    1. Forklarer hva saken handler om, og hvilke ulike syn det er på saken. 

    2. Presenter deretter hvordan dere kan arbeide for at deres synspunkt faktisk blir politikk. Ta gjerne inspirasjon fra videoen, der det nevnes deltagelse i valg, demonstrasjoner, snakke med journalister, skrive leserinnlegg, ytre meningene dine på sosiale medier.

    1. Lenke til: skoleavisa.no

    2. Lenke til NRKs debatt side: https://www.nrk.no/debatten/

    3. Lenke til TV2s side om politikk: https://www.tv2.no/politikk/

    4. Finn lokalavisen(e) der dere bor sin nettside(r) og se hvilke saker som er viktige i deres nærområde. 

  • Relevante kompetansemål: 

    Norsk (NOR01-07) 

    Tverrfaglige temaer: 

    Demokrati og medborgerskap

    I norsk handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om å utvikle elevenes muntlige og skriftlige retoriske ferdigheter, slik at de kan gi uttrykk for egne tanker og meninger og delta i samfunnsliv og demokratiske prosesser. Gjennom kritisk arbeid med tekster og ytringer øver elevene opp evnen til kritisk tenkning og lærer seg å håndtere meningsbrytninger gjennom refleksjon, dialog og diskusjon. Lesing av skjønnlitteratur og sakprosa gir elevene innblikk i andre menneskers livssituasjon og utfordringer. Dette kan bidra til at de utvikler forståelse, toleranse og respekt for andre menneskers synspunkter og perspektiver, og det kan legge grunnlag for konstruktiv samhandling.

    VG2 yrkesfag

    • gjøre rede for og reflektere over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster

    • lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner

    • bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping

    VG1 studieforberedende: 

    • gjøre rede for og reflektere over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster

    • lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner

    • bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte

    VG2 studieforbedrende: 

    • reflektere over sakprosatekster og gjøre rede for den retoriske situasjonen de er blitt til i

    VG3 studieforbedrende: 

    • bruke fagkunnskap og presist fagspråk i utforskende samtaler, diskusjoner og muntlige presentasjoner om norskfaglige emner

    VG3 påbygg: 

    • bruke fagkunnskap og retoriske ferdigheter i norskfaglige diskusjoner og presentasjoner

    • analysere uttrykksformer i sammensatte tekster i ulike medier og vurdere samspillet mellom dem

    • bruke fagkunnskap og presist fagspråk i utforskende samtaler, diskusjoner og muntlige presentasjoner om norskfaglige emner

    Samfunnskunnskap (SAK01-01) 

    Demokrati og medborgerskap

    I samfunnskunnskap handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om å øke elevenes kritiske bevissthet om samfunnet de er deltakere i. Elevene skal utforske hvordan de kan påvirke samfunnet rundt seg i dag og i framtiden. Det innebærer at de skal lytte til og la seg utfordre av mennesker med andre synspunkter enn de selv har. Gjennom faget skal elevene kunne identifisere områder der menneskeverdet blir utfordret, for eksempel i forbindelse med menneskehandel og undertrykkelse. I tillegg skal faget gi dem kunnskap om nasjonale og internasjonale institusjoner og avtaler, inkludert hva internasjonale konvensjoner betyr for urfolks rettigheter. Forståelse av sammenhengene mellom individets rettigheter og plikter, slik at de kan bli aktive medborgere, inngår også i dette.

    Samfunnskunnskap fellesfag VG1/VG2 yrkesfag 

    • utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar

    • utforske korleis interesser og ideologisk ståstad påverkar våre argument og val av kjelder, og reflektere over korleis det gir seg utslag i forskjellige meiningar

    • reflektere over kva det inneber å vere medborgar, og samanlikne korleis politiske system er organiserte i forskjellige land og område

    • utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper

    Historie (HIS01‑03)

    Demokrati og medborgerskap

    I historiefaget handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om å gi elevene forståelse av demokratiets opprinnelse og utvikling. Faget gir også elevene forståelse av hva som gjør demokratier levedyktige. Elevene skal kunne se at demokratiet ikke har vært og ikke er en selvfølge, men en følge av valg mennesker har tatt, tar og vil ta i framtiden. Gjennom historiefaget trenes elevene til å se et mangfold av perspektiver og til å forstå at mennesker har ulike prioriteringer, holdninger og verdier i ulike kontekster. Historiefaget bidrar dermed til å gjøre elevene bevisste på hvilke muligheter de har til å være aktive medborgere.

    Historie fellesfag VG2 

    • sammenligne hvordan demokratiet i antikken og demokratiet i vår tid har gitt mennesker ulike muligheter til demokratisk deltakelse

Her kan du laste ned en PDF med introduksjonstekst til temaet, elevoppgaver, lenker til relevante nettressurser og oversikt over kompetansemål.

Har du spørsmål om dette læringsverktøyet?

Alle spørsmål om innhold og funksjon i dette læringsverktøyet kan rettes til Ungt medborgerskap ved Anders Hervik.

Ta kontakt med Anders på anders.hervik@amedia.no