Kavlifondet: Fra smøreost til samfunnsendring
Av: Eirik Vigsnes, Amedia
Visste du at hele overskuddet fra Kavlikonsernet og Q-Meieriene går til gode formål? Kavlifondet har støttet samfunnsbygging i over 60 år – og i 2025 ble Ungt medborgerskap ett av prosjektene som fikk støtte.
Kavlifondet er Norges eneste stiftelse som eier et industrikonsern. Hele overskuddet fra Kavlikonsernet og Q-Meieriene går hvert år til gode formål i Norge, Sverige, Storbritannia og internasjonalt – til tiltak som fremmer fellesskap, kunnskap og inkludering.
– Hele overskuddet går tilbake til samfunnet – hvert eneste år. Det gjør oss unike i norsk sammenheng, sier Rune Mørland, leder for strategi og utvikling i Kavlifondet.
Historien begynner med gründeren Olav Kavli, som i 1924 lanserte verdens første holdbare smøreost. Produktet banet vei for internasjonal suksess. Da sønnen Knut overtok etter farens død i 1958, valgte han å overføre eierskapet til en stiftelse – med mål om å bruke hele overskuddet til samfunnsnyttige formål, til evig tid.
Siden etableringen i 1962 har Kavlifondet delt ut over 1,3 milliarder kroner til prosjekter i Norge, Sverige, Storbritannia og internasjonalt – innen forskning, humanitært arbeid og kultur.
– Vi deler ut rundt 100 millioner kroner årlig til prosjekter som skaper reell endring i menneskers liv. Målet er å bidra der behovet er størst, med tiltak som har dokumenterbar effekt, sier Mørland.
“Når ungdom får lære journalistikk, kritisk tenkning og ytring i trygge rammer, bygger vi fellesskap, forståelse og tillit. Det er selve fundamentet for et levende demokrati”
— Rune Mørland, leder for strategi og utvikling i Kavlifondet
Dette støtter Kavlifondet
Kavlifondet prioriterer prosjekter som bidrar til en mer rettferdig, bærekraftig og inkluderende verden. Spesielt støttes tiltak som fremmer barn og unges psykiske helse, sosial rettferdighet og ansvarlig forbruk og produksjon.
– Hjertesakene våre handler om å bygge et mer rettferdig og inkluderende samfunn. Vi støtter tiltak som fremmer barn og unges psykiske helse, sosial rettferdighet og bærekraftige løsninger, sier Mørland.
Derfor støtter de Ungt medborgerskap
I 2025 fikk Amedias prosjekt Ungt medborgerskap støtte fra Kavlifondet. Begrunnelsen var tydelig:
– Ungt medborgerskap adresserer en av vår tids viktigste utfordringer: Hvordan sikre at unge forstår demokratiet og tar aktiv del i det. Prosjektet gir ungdom innsikt i hvordan mediene fungerer, utvikler kritisk tenkning og styrker evnen til å delta i samfunnsdebatten. Det er med på å bygge fellesskap, tillit og respekt for ulike perspektiver – noe som motvirker utenforskap og polarisering, sier Mørland.
Rune Mørland er leder for strategi og utvikling i Kavlifondet, landets eneste stiftelse som eier sitt eget industrikonsern.
Gjennom opplæring i journalistikk og møte med redaktørstyrte medier får ungdom en arena for å uttrykke seg – på egne premisser.
– Når ungdom får lære journalistikk, kritisk tenkning og ytring i trygge rammer, bygger vi fellesskap, forståelse og tillit. Det er selve fundamentet for et levende demokrati, sier han.
Melk med mening
Kavlifondet er mer enn ost på tube. Det er også Q-melk, Skyr, Kefir, rømme og sjokolademelk – og et eksempel på hvordan ansvarlig eierskap og hverdagsprodukter kan bidra til varig samfunnsendring. Hver gang noen velger produkter fra Q-Meieriene eller Kavli, er de med på å støtte prosjekter som Ungt medborgerskap – og mange andre tiltak som gjør en forskjell for barn og unge, både lokalt og globalt.